Comunicarea este ca mersul pe sarma: trebuie sa gasesti echilibrul

Interviu cu Anca Oreviceanu, Director Comunicare, Grup Renault Romania

Nascuta in 1979 la Slatina, Anca Oreviceanu este absolventă a Scolii Nationale de Studii Politice si Administrative din Bucuresti, Facultatea de Comunicare (2002). Are o experienta de 10 ani in comunicare, in sistemul public (Autoritatea pentru Valorificarea Activelor de Stat) si in intreprinderi private (Petrom, Renault Technologie Roumanie). Coordoneaza comunicarea Renault Technologie Roumanie din 2007. Din martie 2011 a preluat conducerea directiei de comunicare a Grupului Renault din Romania.

- Care sunt obiectivele pe care vi le-ati propus pentru primul an in noua functie pe care o aveti?
Imi propun in primul rand sa fim mai buni, sa fim profesionisti in ceea ce facem zi de zi.
Mi-am propus sa invat, sa inteleg mai bine brandul Dacia, sa imi consolidez echipa. Vreau ca anul acesta sa realizam toate actiunile planificate si sa construim impreuna o strategie consistenta pentru anii viitori.
Misiunea noastra este sa propunem subiecte, evenimente, parteneriate interesante pentru colaboratorii nostri si care sa puna in valoare compania si produsele ei.

- Ce actiuni aveti in plan pentru perioada urmatoare pentru marca Dacia?
In acest an, comunicarea Dacia este orientata mult spre partea corporate, cu “povesti” despre oameni si munca lor, entitati, evolutie.
A doua jumatate a anului va fi dedicata unor parteneriate deja anuntate, cu Festivalul International George Enescu si cu Targul de Carte Gaudeaumus. Sunt doua evenimente culturale de calibru, de care ne dorim sa profitam (in sens pozitiv) pentru a le arata clientilor actuali si potentiali ca Dacia este o marca moderna, preocupata de cultura si de oameni. Festivalul Enescu reprezinta mai mult de atat: o usa deschisa spre lume, prin care Dacia merge catre publicul sau international (in special din Europa de Vest), catre care a mers in ultimii ani si majoritatea vehiculelor produse la Mioveni.

- Care este rolul functiei de comunicare intr-o organizatie?
Eu cred cu tarie in rolul strategic al comunicarii intr-o organizatie si ma bucur atunci cand ea este recunoscuta ca atare.
Lumea in care traim se schimba extrem de repede, iar companiile trebuie sa se miste odata cu ea. Pentru ca acest lucru sa se intample, oamenii din companie trebuie sa vada directia in care merg, sa inteleaga obiectivele si sa adere la ele, sa stie ce fac bine si unde au de progresat. Aici intervine rolul important al comunicarii interne.
Pe de alta parte, pentru a rezista in aceeasi lume, companiile trebuie sa fie transparente fata de partenerii externi, coerente si consistente in mesajele pe care le transmit. Aici este munca de comunicare externa.
In plus, comunicarea interna si cea externa trebuie intotdeauna sa mearga in aceeasi directie: nu poti spune povesti diferite angajatilor si presei.
Iar regula de baza trebuie sa fie cea a onestitatii.

- Care e cea mai mare provocare profesionala a unui comunicator?
Munca de comunicare este adesea ca mersul pe sarma: trebuie sa gasesti permanent echilibrul intre ceea ce asteapta publicul (salariatii, presa, partenerii) si constangerile pe care ti le impun compania si mediul ei (confidentialitate, buget, concurenta etc). Intotdeauna ai in spate un parcurs care iti da incredere, care te sustine, dar trebuie sa planifici atent fiecare pas, pentru a nu strica ce ai construit pana acum.

- Care credeti ca sunt avantajele competitive pe care o femeie le detine intr-o functie de conducere?
Managementul este in esenta lucru cu oameni: fixezi impreuna cu ei obiective, ii motivezi si ii ajuti sa le atinga, le recunosti meritele sau ii ajuti sa progreseze. Cred (si sper) ca o femeie are un plus de inteligenta emotionala: este putin mai atenta si mai orientata spre oameni, observa mai repede starea de spirit si preocuparile celor din jur si are astfel un atu in a gasi “butoanele cu care sa actioneze masina”. Cred, de asemenea, ca o femeie e mai putin condusa de orgoliu in deciziile pe care le ia sau in modul cum abordeaza o situatie conflictuala. Restul tine de experienta, de cunostinte si de motivatia fiecaruia.