Pozitia Dacia privind taxa de prima inmatriculare

In prezent are loc o dezbatere privind taxa de prima inmatriculare votata in luna iulie 2006.

DACIA a sustinut aceasta taxa si continua sa o sustina, intrucat in calitate de constructor de automobile, nu poate accepta ca in Romania sa se produca ceea ce s-a intamplat in Polonia dupa intrarea sa in Uniunea Europeana in mai 2004:

  • Polonia a fost invadata de vehicule de ocazie: 2,5 milioane de unitati in doi ani si jumatate, din care 1,8 milioane au mai mult de 10 ani vechime.
  • In acelasi timp, piata masinilor noi s-a prabusit: ea a scazut cu 35% in 2004, iar de atunci nu si-a mai revenit: daca in 2003 se vindeau 350 000 de vehicule noi, in 2006
    s-au vandut numai 220 000.
  • In prezent, pe piata auto din Polonia intra in fiecare luna 100 000 de vehicule de ocazie, adica tot atatea cat au intrat in Romania de-a lungul intregului an 2006.

Este ceea ce dorim sa se intample si in Romania?

Consecintele ar fi dramatice atat in plan economic, cat si in cel al impactului asupra mediului inconjurator si asupra sigurantei rutiere.

In plan economic

DACIA, impreuna cu reteaua sa comerciala si de furnizori, asigura locuri de munca pentru peste 100 000 de persoane. Aceasta inseamna resursele financiare a 100 000 de familii.

Industria de automobile din Romania, a carei locomotiva este DACIA, inseamna locuri de munca pentru peste 150 000 de persoane; aceasta industrie asigura traiul unui milion de persoane.

Consecintele reproducerii unui fenomen similar celui prin care a trecut si prin care continua sa treaca Polonia ar fi dramatice. Daca vanzarile de masini noi au scazut in Polonia cu 35%, cele de masini noi cu un pret mai mic de 10 000 - au scazut cu 50%.

Miza o reprezinta deci jumatate din vanzarile noastre in Romania, adica o treime din activitatea noastra.

Miza, dincolo de aspectul economic, o reprezinta mii de locuri de munca amenintate sa dispara la DACIA si zeci de mii de locuri de munca amenintate sa dispara in Romania.

Repunerea in discutie a taxei de prima inmatriculare, ar reprezenta o pierdere de credibilitate a Romaniei in fata investitorilor straini: in urma votarii Codului fiscal in luna iulie a anului trecut, Grupul RENAULT a lansat un program de investitii care vor face din DACIA - Pitesti cel mai mare centru industrial al Aliantei RENAULT NISSAN din lume. In urma acestui program, totalul sumelor investite de Renault la Dacia incepand din 1999 va atinge 1 miliard de € la sfarsitul acestui an. In acelasi timp, capacitatea de productie a uzinei va ajunge la 350 000 de masini pe an. Si tot datorita acestui program, douazeci de noi furnizori care au incredere in Dacia se pregatesc sa se instaleze in Romania. Nu se schimba regulile jocului in cursul partidei. In joc e credibilitatea Romaniei.

In plan ecologic

Sa privim situatia parcului auto din Romania. El este constituit din 3,5 milioane de masini:

  • ¼ dintre acestea au peste 20 de ani
  • 45% au peste 15 ani
  • 60% au peste 10 ani

Prioritatea este deci de a intineri, de a moderniza acest parc. Masurile de acordare a unei prime de casare pentru vehiculele de peste 12 ani contribuie la indeplinirea acestui obiectiv. In acest sens salutam decizia luata de Guvern de a continua acest program si in anul 2007.

DACIA, cu vehiculele sale fiabile, moderne, robuste, adaptate conditiilor noastre rutiere, dar si posibilitatilor financiare ale romanilor, contribuie in acest sens.

A lasa ca Romania sa fie invadata de masinile vechi din Europa Occidentala ar avea un efect invers: aceasta nu ar face decat sa imbatraneasca si mai mult un parc de automobile care este deja unul dintre cele mai vechi din Europa.

In planul poluarii:

Trecerea de la norma EURO 2 la norma EURO 4 a condus la reducerea de 4 ori a noxelor emise in atmosfera (oxid de azot, particule).
In ceea ce priveste emisiile de CO2, toate modelele gamei DACIA corespund normei EURO4, cu o medie in jurul a 130-140 g CO2/km.
In cazul unui vehicul de peste 10 ani, nivelul emisiilor se situeaza la 500 g CO2/km.
Pentru fiecare vehicul uzat de peste 10 ani care intra pe piata auto, nivelul de CO2 emis in atmosfera in cursul unui an (15 000 km rulati) este de 5 tone.
In fine, vedem deja destul de multe masini vechi abandonate pe marginea soselelor: inutil sa mai adaugam si masinile vechi ale altora.

In planul Securitatii rutiere

Starea parcului auto demonstreaza necesitatea reinnoirii sale. Va fi nevoie sa treaca inca multi ani pana cand reteaua rutiera se va imbunatati si ea.
A lasa sa intre in Romania intre 1 si 2 milioane de masini cu o vechime de peste 10 ani nu va ameliora in nici un caz aceasta situatie. Si daca masinile de ocazie importate nu vor fi scumpe, piesele de schimb vor fi. De aici, riscul inmultirii pieselor de schimb de ocazie, a pieselor contrafacute, cu toate riscurile pe care acest lucru le comporta in planul securitatii, fara a aminti de formele de trafic care sunt generate de o asemenea situatie.

Suntem perfect de acord asupra faptului ca Romania, in calitate de membra a Uniunii Europene, trebuie sa respecte regulile europene.

Dar acest lucru nu inseamna ca Romania trebuie sa lase sa fie distrusa o industrie de automobile pe care am reconstruit-o in cursul ultimilor 7 ani si care, datorita DACIA Logan, a devenit in prezent un simbol al Romaniei care castiga.

In fine, Romania nu trebuie sa accepte sa fie transformata in lada de gunoi auto  a Europei.

In mod necesar exista solutii pentru a evita toate acestea.

DACIA lanseaza un apel catre Guvern si in special catre ministrul mediului si ministrul finantelor. Mesajul nostru este acesta: Dacia este pregatita sa lucreze cu dumneavoastra pentru a gasi solutii care sa raspunda urmatoarelor trei obiective:

  • Respectarea legislatiei europene
  • Protejarea industriei nationale
  • Evitarea transformarii Romaniei in lada de gunoi auto a Europei